Зміст статті

 

____________________________________________________________

   лі (3 тон)

Жертовна посудина, у яку покладені дві зв’язки яшми. В Китаї з давніх часів одним з найбільш коштовних каменів вважається яшма. 

В конфуціанстві це ключове поняття, адже той, хто хоче стати шляхетною людиною – йти шляхом дао – має напрацювати у собі ці високі моральні якості де. Але все це отримується лише тоді, коли дотримуються норм лі. Ці церемонії – лі – не стосувалися простих людей – вони жили без лі – не могли досягти високих моральних якостей, це мало відношення лише до освічених – які мали певну освіту, певне розуміння. Імператор також змушений був дотримуватися лі, оскільки жертвопринесення відбувалося лише за чітко прописаною процедурою і жодним чином інакше. Приміром, перед святами, імператор відселявся з палацу в окреме місце, де він замикався, де тричі він дотримувався суворої дієти – від усього відмовлявся –мав очиститися перед спілкуванням з духами. Жертвопринесенню надавалося велике значення – це було спілкування з Небом. Для цього навіть імператору потрібно було очиститися, інакше – він був би не готовий. 

Великого значення мав цей ієрогліф у конфуціанстві, бо даоси були проти будь-яких комбінацій дій – вважали, що дотримання правил є причиною людських бід.

______________________________________________________________

tiān    тянь (1 тон)

Ієрогліф означає Небо. Як ви бачите, на малюнку видно людину, яка стоїть. Як це може позначати небо? Китайська думка розвивалась так, що коли людина стоїть, то вона маківкою звернена до Неба. Людина, спрямована маківкою до неба і є Небо. На самому початку цей ієрогліф позначав саму маківку, потім це значення втратилося і цей ієрогліф став означати лише Небо.

Небо, фактично, означає все. 

Можливі ще такі значення:

1. вся природа, вища істота – Бог чи пантеон богів;

2. час, пора;

3. своєчасність, імператор. 

______________________________________________________________

rén   жень (2 тон)

Як ми бачимо, в першому варіанті ієрогліфа – це людина, що вітається – зі складеними в привітання руками. З третього ієрогліфа щезла ця фігура і утворилася людина, яка стоїть на двох ногах. Ієрогліф широко вживається в повсякденному житті, в повсякденній мові – він найменше може слугувати філософським терміном. 

На філософські терміни не існує окремих ієрогліфів, але, приміром, є ієрогліфи для жертовних посудин. Певна жертовна посудина, яка використовувалася у визначений час має лише такий ієрогліф з властивим тільки йому значенням і жодних інших він не може мати. 

Значення:

1. людина, людський рід, людство, люди;

2. інші, деякі, хтось, дорослий, персона, особа, чоловік, громадяни, підлеглі, мілкий чиновник. 

______________________________________________________________

rén      жень (2 тон)

Попри те, що цей «жень» схожий на подібний «жень», він означає дещо інше. 

Ми знаємо, що це одне з головних понять конфуціанства, адже справжня людина повинна бути гуманною згідно певних правил.

Для китайців гуманність – це відношення людини до людини. Згідно логіки мало б бути намальовано дві людини, але вже такий ієрогліф існував на той час і означав «йти» - людина в русі. Тоді позначили одну людину в двох іпостасях, в кількості дві особи. 

З фонетичної точки зору два останні ієрогліфи абсолютно ідентичні. Значення стає зрозумілим у контексті застосування. 

Він має такі значення:

1. співчуття, милосердя, доброчинність;

2. гуманний, добрий.